Opbouw en indeling
Geschreven door Webbros.nl
dinsdag 23 augustus 2011 17:56

Een website moet technisch zo goed mogelijk worden opgebouwd voor zoekmachines als Google, maar tegelijkertijd goed toegankelijk zijn voor de daadwerkelijke bezoekers. Een site mag er misschien goed uitzien, maar als een bezoeker zijn weg niet kan vinden of te lang moet wachten voordat hij naar de content kan, verliest hij zijn aandacht en verlaat de site.

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de gemiddelde bezoeker niet langer dan 3 seconden nodig heeft om een website te beoordelen. In die 3 seconden besluit hij of de site interessant is of niet. Om de beslissing van een bezoeker positief te beïnvloeden zijn er een aantal standaardregels over de opbouw en indeling.

Vaste onderdelen
Een website wordt opgebouwd met vaste onderdelen:

  • de header; het bovenste gedeelte van de site, vaak gebruikt voor een logo of naam;
  • het menu; de manier waarop de bezoeker door de pagina's kan navigeren;
  • het contentvak; in deze ruimte komen de teksten en afbeeldingen;
  • de footer; het onderste gedeelte van de website.

Deze vaste onderdelen vergroten voor de bezoeker de herkenbaarheid van de website. U kunt er vanuit gaan dat een bezoeker van een website 'lui' is. Hij wil zo snel en makkelijk mogelijk kunnen vinden wat hij zoekt.

Menu
Plaats het menu bij voorkeur aan de bovenkant of linkerzijde van de pagina. Dit is de plaats waar de bezoeker het menu verwacht.

Vaste indeling
Zorg ervoor dat de indeling van uw site zo veel mogelijk gelijk blijft. Verander daarom niet zomaar de indeling van uw website.

Houd de tekst kort en goed leesbaar
Een bezoeker van een website zal langere teksten minder snel (helemaal) lezen. Vermijd daarom te lange teksten op een pagina. Maak waar nodig gebruik van een 'lees meer link'. Dan kan de bezoeker zelf de keuze maken om een hele tekst te lezen en is de kans kleiner dat hij afhaakt.

Zorg verder voor een lettertype dat makkelijk leest. Ook de kleur van de letter en de achtergrond zijn hierbij belangrijk. Probeer te vermijden dat er een afbeelding achter de tekst komt te staan. Het ziet er wellicht mooi uit, maar je boodschap is dan moeilijker te lezen.

Tip: Wilt u de nadruk zoveel mogelijk bij de tekst leggen? Kies dan voor een witte achtergrond met zwarte letters. Dit is voor een bezoeker het best leesbaar.

Homepage
Steeds vaker vormt de homepage van een website een samenvatting van de inhoud van de totale site. De verschillende onderwerpen krijgen allemaal een kleine plaats op de homepage. Bezoekers worden vanaf hier weer verder geleid naar de daadwerkelijke pagina's. Zorg er wel voor dat de homepage niet te druk wordt en overzichtelijk blijft.

Links
Wanneer men de links op uw pagina niet duidelijk herkent, zal men hier niet op klikken en dus niet verder surfen over uw site. Een link moet daarom als link duidelijk herkenbaar zijn. Dit bereikt u door de link te onderstrepen of een duidelijk roll-over effect mee te geven. Zorg er voor dat de opmaak van de links over de hele website gelijk is.

Effecten
Animaties, muziekjes en dergelijke zijn erg leuk om een website mee te versieren. Gebruik hier nooit te veel van. De website wordt dan erg druk en de laadttijd van een pagina kan dan te lang worden.

Laat muziek op uw website nooit automatisch afspelen, maar geef de bezoeker hierover zelf de controle. Plaats hiervoor een player duidelijk in het zicht van de bezoeker.

Gerelateerde artikelen:

 

1 reactie

  1. 7WBUIu tzdivhkcgxaj

Plaats een reactie:

Portfolio

Bekijk eerder werk in onze portfolio.

portfolio-reflexologiepraktijklisette

Bezoek onze portfolio.

Tevredenheidsgarantie

Bij ons bent u gegarandeerd 100% tevreden.

tevredenheidsgarantie
Lees hier hoe dat komt

Contactinformatie

Webbros.nl

Nijenrode 71
3813 NV Amersfoort
Tel. 033-4805688

info@webbros.nl