Zoekmachine optimalisatie
Geschreven door Webbros.nl
zaterdag 06 augustus 2011 13:01

Om er voor te zorgen dat uw site goed gevonden wordt in zoekmachines (zoals Google) is het belangrijk dat de site hiervoor geoptimaliseerd wordt. Op deze pagina leest u meer over de basis van zoekmachine optimalisatie.

Structuur van de website
We kunnen het niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een goed opgezette structuur van een website is. Zowel voor de daadwerkelijke bezoekers van uw site als voor zoekmachines is het belangrijk te weten waar welke informatie op uw website te vinden is en in welk verband deze informatie met elkaar staat.

Door de content van uw website in te delen naar onderwerp kunt u deze structuur opzetten. Ook technisch moet de structuur goed worden doorgezet. Zo vormen de hoofdonderwerpen bijvoorbeeld uw menu-items en hangen de pagina's over dit onderwerp hieronder.

De volledige structuur van uw website kunt u schematisch weergeven in de sitemap. Zo ziet een bezoeker in één opslag welke pagina's er op uw site aanwezig zijn. De sitemap kunt u ook doorgeven aan Google. Hierdoor geeft u Google aan wat de (hoofd)onderwerpen van uw website zijn. Door dit zelf op te geven, wordt u in Google beter gevonden op de door u gewenste onderwerpen.

structuurwebsite

Interne links
Een eenvoudige manier om de samenhang van de inhoud van uw website te verbeteren zijn interne links. Door op uw pagina's te linken naar andere plaatsen op uw site, geeft u aan hoe de informatie met elkaar samenhangt. Een goed voorbeeld hiervan is om verwijzingen naar contact met u te laten linken naar een contactformulier of de contactpagina

Title attribute
Een title attribute is html-code die een link op uw website een titel geeft. Door gebruik te maken van title attributes geeft u Google meer informatie over de bestemming van deze link. Deze title attributes dient u voor alle links in te vullen.

Alt tag
Een zoekmachine kan natuurlijk niet zien wat er op een afbeelding staat. Hiervoor maakt hij gebruik van de alt tag. Dit is html-code die een beschrijving geeft van de afbeelding. Door een goede invulling van alt tags laat u aan een zoekmachine zien dat de afbeelding bij de tekst hoort.

Zoekmachine vriendelijke URL's
Bij de opbouw van een website is het tegenwoordig een absolute must om de url's (het adres van de pagina's) zoekmachine vriendelijk te maken. Dit houdt in dat de structuur van de website en de naam van de pagina terugkomen in de url. Een voorbeeld hiervan is www.uwwebsite.nl/hoofdonderwerp/paginanaam. Zo ziet Google in één opslag waar de pagina staat en waar hij over gaat.

Title tag
De title tag ofwel paginatitel is de daadwerkelijke titel van uw pagina. Deze titel wordt bovenin de browser weergegeven. De titel van de pagina kan overigens afwijken van de naam die een pagina in een menustructuur heeft. Bij de zoekresultaten die Google weergeeft wordt de title tag van een getoonde pagina weergegeven op de eerste regel.

Meta descriptions
Om het onderwerp van een bepaalde pagina op uw website te bepalen, maakt Google gebruik van de meta description. Dit is een korte omschrijving van waar de pagina over gaat. Als u werkt met een content management systeem kunt u deze meta description doorgaans zelf invullen op dezelfde plaats waar u de pagina aanmaakt.

Het is van belang dat de description klopt met de daadwerkelijke tekst van uw pagina. Het heeft dus geen zin om hierin andere (zoek)woorden te gebruiken dan op de pagina. Daarnaast is het raadzaam om gebruik te maken van correcte volzinnen. Google toont deze meta description bij de zoekresulaten. Zo kan een bezoeker direct zien waar een bepaalde pagina over gaat.

Metatags
Werden voorheen door Google gebruikt als extra indicatie om het onderwerp van een pagina te bepalen. Echter, door het veelvuldig misbruik (eigenaren van websites vulden bij de metatags alle zoektermen in waarop ze gevonden wilden worden) is men hiervan afgestapt. Toch vormen de metatags nog steeds een graadmeter voor Google. Indien bepaalde metatags worden opgegeven, maar niet op de pagina aanwezig zijn zal Google de site slechter waarderen.

Belangrijk
Voor een optimaal effect van bovengenoemde technieken is het belangrijk dat deze altijd goed worden doorgevoerd op alle pagina's van uw website. Het succes valt of staat met consequent uitvoeren.

Gerelateerde artikelen:

 

0 reacties

Plaats een reactie:

Portfolio

Bekijk eerder werk in onze portfolio.

portfolio-reflexologiepraktijklisette

Bezoek onze portfolio.

Tevredenheidsgarantie

Bij ons bent u gegarandeerd 100% tevreden.

tevredenheidsgarantie
Lees hier hoe dat komt

Contactinformatie

Webbros.nl

Nijenrode 71
3813 NV Amersfoort
Tel. 033-4805688

info@webbros.nl